De dienstverlening van Fluvius vanaf 11 mei

Gepubliceerd op donderdag 7 mei 2020 11 u.
Fluvius voert opnieuw aansluitingen uit vanaf 11 mei, als laatste fase in ons heropstartplan.

Fluvius voert vanaf maandag 11 mei opnieuw aansluitingen uit in bewoonde gebouwen. Dat betekent dat klantvragen die eerder door de corona-maatregelen uitgesteld werden in de komende dagen en weken opnieuw worden ingeboekt. Ook ‘overkoppelingen’ - aansluitingen van gebouwen op nieuwe distributienetten in het kader van investeringswerken - worden vanaf 11 mei opnieuw uitgevoerd.

Door de coronacrisis was de dienstverlening van Fluvius sinds half maart aangepast. Dringende interventies bij stroompannes, gaslekken of andere defecten werden uiteraard steeds uitgevoerd, in lijn met duidelijke ‘social distancing’- en andere veiligheidsmaatregelen.

Sinds 8 april werden zogenaamde ‘solitaire werken’ – werken die door één technicus en zonder contact met collega’s of klanten konden verlopen – opnieuw opgestart. Denk daarbij aan het onderhouden of ombouwen van de openbare verlichting naar leds, of de controle en het onderhoud van verdeelkasten.

Sinds 23 april herstartten we ook de werken die moeten worden uitgevoerd in teams van twee of meer technici, waaronder aanleg van kabels en leidingen, onderhoudswerken, aansluitingswerken in niet-bewoonde gebouwen, rioleringswerken en ESCO-projecten (energieprojecten in stads- of gemeentegebouwen). Dat gebeurt telkens pas na een risicoanalyse en als alle randvoorwaarden in orde zijn. Daarom starten deze werven geleidelijk op.

In lijn met de exitstrategie van de overheid worden vanaf maandag 11 mei ook de eerder uitgestelde aanvragen voor werken in bewoonde gebouwen opnieuw uitgevoerd.

Fluvius neemt zelf contact op met klanten

Vanaf vandaag neemt Fluvius zelf contact met de aanvragers om die eerder uitgetelde afspraken opnieuw in te plannen. Klanten met een lopende aanvraag hoeven hiervoor dus zelf niets te ondernemen.

Ook nieuwe aanvragen voor aansluitingen, verzwaringen of vervangingen in bewoonde gebouwen kunnen door klanten opnieuw worden opgestart via de website, de infolijn en in de klantenkantoren. De concrete afspraken voor die werken worden echter pas ingeboekt als de eerder uitgestelde afspraken zijn weggewerkt. 

Overkoppelingen van oude naar nieuw aangelegde elektriciteitsnetten worden vanaf 11 mei ook opnieuw uitgevoerd. Klanten worden uiteraard volgens de gebruikelijke regels vijf werkdagen op voorhand verwittigd als dit tot een geplande stroomonderbreking kan leiden.

Veiligheid is altijd prioritair

Aan onze werken zijn duidelijke veiligheidsregels verbonden om de gezondheid en veiligheid van zowel de klant als onze technici te waarborgen. De medewerkers van Fluvius en onze aannemers volgen alle geldende maatregelen qua hygiëne en afstand, en dragen altijd persoonlijke beschermingsmiddelen (professionele mondmaskers, handschoenen etc).

We vragen onze klanten bij het vastleggen van de afspraak om een gsm-nummer zodat de technicus hem of haar kan vragen om de ruimte waarin gewerkt moet worden vrij te maken, zonder zelf in de buurt te komen. Als de klant tijdens de werken toch aanwezig moet blijven, vragen we steeds om anderhalve meter afstand te houden. 

Opnieuw volledige dienstverlening in 13 klantenkantoren

Vanaf 11 mei kunnen klanten ook opnieuw met al hun vragen terecht in onze 13 geopende klantenkantoren in Aalst, Antwerpen (Hoboken en Deurne), Brugge, Genk, Gent, Ieper, Turnhout, Kortrijk, Hasselt, Leuven, Mechelen en Sint-Niklaas. Tot nu toe waren deze kantoren enkel open voor dringende vragen (vb. problemen met budgetmeters of oplaadkaarten). We voorzien extra veiligheidsmaatregelen in de gebouwen en vragen de klanten om alleen naar kantoor te komen.

Vanaf 2 juni kunnen onze klanten ons ook contacteren voor een afspraak in een van onze andere kantoren (Antwerpen Ecohuis, Brecht, Deinze, Eeklo, Geel, Geraardsbergen, Halle, Heist-op-den-Berg, Lier, Lokeren, Lubbeek, Oostende, Roeselare, Ronse, Torhout, Veurne en Vilvoorde).

Meteropnemers blijven contactloos werken

De meteropnemers van Fluvius waren al sinds 20 april terug op pad, maar dan ‘contactloos’. Ze zijn sindsdien aan de slag met een systeem van meteropnamekaartjes die ze in de brievenbus achterlaten zodat klanten er zelf hun meterstanden op kunnen invullen. Die kaartjes moeten de klanten - eenmaal ingevuld - achter het raam of op een andere zichtbare plaats kleven om zo persoonlijk contact met de meteropnemer te vermijden. Twee dagen later komen onze meteropnemers opnieuw langs om de meterstanden die op het kaartje staan te noteren. Deze methode wordt ook na 11 mei nog een tijd gebruikt.