Koopje of verdacht aanbod? Onze tips om veilig online te shoppen!

Gepubliceerd op maandag 20 mei 2019 9 u.
Je vindt online een mooi aanbod voor een reis, maar je weet niet of dat betrouwbaar is? Neem nooit overhaast beslissingen en informeer je grondig over de website en over het aanbod. Zorg ervoor dat je weet wat je koopt.


 
Heel wat consumenten komen in contact met onbetrouwbare webshops. Zo ontving de FOD Economie in 2018 meer dan 248 meldingen over oplichting bij het online boeken van reizen. Een stijging van 43% ten opzichte van 2017. Het gemiddelde financiële verlies kwam op 1.062 euro.
 
Daarom voeren de FOD Economie en het Europees Centrum voor de Consument een campagne en geven ze tien eenvoudige tips om malafide websites te herkennen.

Hoe kan ik een onbetrouwbare website herkennen?

1. Check de reputatie van de website
Surf via een zoekmachine naar de meningen en ervaringen van andere consumenten. Koppel termen als "fraude", "misleiding" of "bedrog" aan je zoekopdracht.
 
2. De eerste is niet altijd de beste
Stort je niet op de eerste resultaten die een zoekmachine oplevert. Meestal gaat het om advertenties, soms voor onbetrouwbare sites.
 
3. Informeer je grondig over het aanbod
Laat je niet te snel door het aanbod beïnvloeden. Neem de tijd om alle kenmerken te bekijken en check eerst de totale prijs vooraleer je bestelt.
 
4. Ga na of je met kredietkaart kunt betalen
Kies voor deze betaalmethode. Bij problemen heb je meer kans om je geld terug te krijgen.
 
5. Geen httpS, geen deal!
Controleer voordat je betaalt of het adres van de site begint met "https". Als dat niet het geval is, betekent het dat de site niet veilig is.
 
Benieuwd naar meer tips? Wil je weten wat jouw rechten zijn? Kijk snel op www.weetwatjekoopt.be en ontdek alle tips en antwoorden op de veelgestelde vragen.

Heb je toch problemen met een online aankoop?

Meld het aan de FOD Economie via meldpunt.belgie.be en bij het Europees Centrum voor de Consument wanneer het bedrijf zich in een ander Europees land bevindt.
 
Heb je met een kredietkaart betaald? Probeer dan je geld te recupereren via de website
 
"Weet wat je koopt" is een actie van de FOD Economie in samenwerking met het Europees Centrum voor de Consument. Ze sluit aan bij Fraud Prevention Month, een jaarlijkse sensibiliseringscampagne over consumentenbedrog en consumentenrechten, op initiatief van het International Consumer Protection and Enforcement Network (ICPEN).