Bij het organiseren van een evenement voor een ruim is het van groot belang dat de hulpdiensten op de hoogte zijn van een aantal zaken om gepast en snel te kunnen ingrijpen in geval van een incident.
Organiseer je een tijdelijk voor het publiek toegankelijk evenement waar meer dan 100 personen op hetzelfde moment aanwezig kunnen zijn, dan heb je naast de toelating ook de plicht om als organisator online het meldingsformulier in te vullen. Het ingevulde meldingsformulier wordt automatisch doorgestuurd naar de dienst nood- en interventieplanning van de gemeente. Je ontvangt na het invullen een bevestigingsmail met een toegangscode. Met deze code krijg je verder toegang tot het dossier waardoor dat je nog tot 10 dagen voor het evenement wijzigingen kan aanbrengen en bijlagen kan uploaden.
Aan de hand van de meldingsformulieren evalueren de dienst Noodplanning en de hulpdiensten (brandweer en dienst 100, politie, ziekenhuizen) alle aangekondigde evenementen op risicos. Als de hulpdiensten en de dienst Noodplanning beslissen dat een risico verbonden is aan het evenement, wordt een noodplanningszone opgesteld. Dit zijn afspraken tussen alle veiligheidsdiensten over de manier van optreden bij een grootschalig incident.
Bij het meldingsformulier evenementen hoort het reglement met tal van interessante tips en richtlijnen om een evenement veilig te laten verlopen. Het meldingsformulier verwijst telkens naar het gelijknamige punt in het reglement. Hier vind je ook een duidelijk overzicht van aandachtspunten voor de briefing die meestal voor een evenement gehouden wordt. Zie bijlagen.
Het meldingsformulier kan enkel online ingevuld worden.
Downloads
- Reglement organiseren evenementen.pdf511,2 Kb pdf