Digitaal loket breidt uit!

Gepubliceerd op  woensdag 7 feb 2024 om 13:00 uur
Vanaf 2024 kent het digitaal loket een grote uitbreiding. Daarenboven kan je nu 24/24 online terecht voor het aanvragen van jouw akten en attesten.

Na maanden voorbereiding lanceerde het gemeentebestuur eind 2023 zijn vernieuwde website. De zoekfunctie en veiligheid van de website stonden centraal. Nu komt daar ook een uitgebreide, online dienstverlening bij. Voor de burger verandert er visueel weinig. De kleuren, lay-out en structuur blijven, op een paar uitzonderingen na, hetzelfde. Op die manier hoeft de burger zich amper aan te passen en krijgt men er een snellere en veiligere website voor in ruil.

We werken continu aan het verbeteren van onze dienstverlening. Met deze nieuwe website kunnen we makkelijker inspelen op de behoeften en wensen van onze inwoners en ondernemers.

Bezoek het uitgebreide digitaal loket: https://www.lichtervelde.be/eloket

Veranderingen website

Toch zijn er een paar zaken die de burger al kon opmerken.

  • Betere zoekfunctie: sneller, uitgebreider
  • Toegankelijkere zoekfunctie: je hoeft niet meer te typen, je kunt je zoekopdracht nu ook inspreken
  • Betere en meer overzichtelijke lay-out voor de digitale nieuwsbrieven
  • Bekendmakingen staan allemaal gegroepeerd en je kunt makkelijk filteren
  • Er is een nieuwe module rond ‘openbare werken’ waarbij je de grootste werken stap voor stap kunt opvolgen
  • Verbeterde navigatie: structureel veranderden we de website op subtiele wijze waardoor de site gebruiksvriendelijker is

“Er is door onze diensten hard gewerkt om de website zo toegankelijk mogelijk te houden voor de bezoeker. De vernieuwde zoekfunctie speelt hierbij een cruciale rol en werkt op basis van zoekwoorden. De opbouw van de site gebeurde vanuit het standpunt van de burger en niet op basis van de bevoegdheden van de diensten.”, zegt Els Kindt.

Online dienstverlening wordt uitgebreid

In het kader van een betere online dienstverlening werd ook het e-loket fors uitgebreid. Vanaf februari kan je een pak meer akten en attesten aanvragen via de nieuwe website.
Denk aan: 

  • Aangifte adreswijziging
  • Attesten gezinssamenstelling en bewijzen van woonst
  • Uittreksel strafregister
  • Reistoelating voor minderjarigen
  • Aanvragen akten van de burgerlijke stand

Mensen die zich wat moeilijker kunnen verplaatsen of weinig tijd hebben om langs te komen, kunnen we dankzij het e-loket toch op een goede, correcte én veilig manier helpen.  Uiteraard is de burger nog altijd welkom op het gemeentehuis. Documenten aanvragen kan nog steeds aan het loket, tijdens de openingsuren.

De hoofdreden voor de ingebruikname van deze extra dienst, is een snellere service naar de burger toe. Je kunt 24/24 de documenten aanvragen die je nodig hebt en hoeft dus geen rekening meer te houden met openingsuren. Daarnaast is het mooi meegenomen dat alle online aanvragen veilig gebeuren, wat een zekerheid met zich meebrengt voor de aanvrager en aangever.

Dit is een realisatie volgens het meerjarenplan:

  • Beleidsdoel 7: Een betrokken, krachtdadige en efficiënte gemeente waar de burger centraal staat.
  • Actieplan 24: Digitale gemeente en loket ontwikkelen.

Bezoek het uitgebreide digitaal loket: https://www.lichtervelde.be/eloket

Naar top