Spierkracht (voor senioren)

In 2017-2018 leerden onze actieve senioren 'Elke stap telt' kennen. Een oefeningenbundel 'Spierkracht voor senioren' was onderdeel van dit bewegingsprogramma. Laat je niet afschrikken door het woord 'senioren'. Alle oefeningen kunnen op verschillende niveaus uitgevoerd worden. Daag jezelf uit en maak je eigen spierkracht-schema. Je vindt alle oefeningen verzameld in de fotoalbums onderaan de pagina.

Je vindt hier ook een dagboek. Vul voor jezelf per oefening het aantal uitvoeringen in. Maak het voldoende zwaar, zonder jezelf uit te putten. Stelselmatig kan je het aantal uitvoeringen, over de weken heen, verder opdrijven.

Ben je een geoefend sporter? Doe in 1 oefensessie alle oefeningen na elkaar. Ben je een beginnend sporter? Begin (zoals in het dagboek aangeduid staat) met 2 oefeningen. Doe er per week een oefening bij en maak zo je oefensessie langer.

Via onderstaande link kan je alle oefeningen ook ontdekken via filmpjes.

http://www.okrasport.be/page?orl=9166&ssn=&lng=1&pge=28044

Bekijk ook de brochure van Gezond Leven met verschillende eenvoudige krachtoefeningen.

De oefeningen uit de brochure doe je makkelijk thuis of op het werk: vanuit een zetel, op een stevige stoel of rechtstaand. De oefeningen zijn beschikbaar voor de belangrijkste spieren in je schouders, armen en borst, bovenrug, buik, bovenbenen en kuiten.